מושלמים

נשמע מצחיק (ואולי אפילו מטומטם, אך זה עובד:)
קמים בבוקר, מעיפים מבט במראה. פרועים, מעוכים ועקומים – מביטים עמוק בעיניים של עצמנו, ומחייכים חיוך רחב ואוהב. כל בוקר. אותו הריטואל.
מבטיחה לכם, שבהתחלה זה ירגיש מטופש, אך אם תתמידו, תזכו לבוקר מחוייך ובמקביל, יקרה נס – תתרגלו לרעיון. הרעיון המוזר – שאתם ראויים לאהבה שלכם. ככה סתם, כמו שאתם.
אז מה אם סבתא שלך תמיד אמרה, שאף אחד לא מושלם. הגיע הזמן לשנות את התפיסה הזו ולקדם אג’נדה הומאנית יותר: אנחנו מושלמים. יש בנו ה כ ל.
פלא הבריאה.
תנו לי רגע לחזק את הטענה שלי: הזכרו בפעם האחרונה שראיתם תינוק שרק נולד, רק יצא מבטן אימו. האם היצור הקטן הזה איננו פלא הבריאה? האם הוא לא נראה לכם מושלם? כולנו נולדים בצלם אלוהים. מושלמים (גם אלה שלכאורה נדמה שאולי לא).
עכשיו ודאי תטענו: מה עם פושעים, אנשים מרושעים או סתם כאלה שיש להם די הרבה הרגלים רעים? גם הם מושלמים?!
זו סוגיה מעניינת ומורכבת. מודה. יחד עם זאת, תשובתי היא – כן. לדעתי גם הם ישות מושלמת שנבראה בצלם אלוהים. רק שבדרך קורים לנו מספר דברים.
מה קורה לנו בדרך?!
התינוק המושלם שמרוכז רק בעצמו ובצרכיו (יודע לזהות מתי הוא רעב, צמא, עייף וכו’) צריך לאט לאט להתרגל לעובדה שהוא לא לבד בעולם. לא הכל מתנהל לפי הצרכים שלו. הוא חי עם שבט שלם של מושלמים אחרים וכל אחד מושלם קצת אחרת.
תהליך הלמידה וההסתגלות לחיי החברה דורש ממנו לווסת חלק מהצרכים הבסיסיים שלו, ובמקביל, הוא לומד להסתגל ולתפקד תחת דרישות חברתיות. עד כאן הכל טוב. איפה הדברים מתחילים להשתבש?  פעמים רבות, החינוך אותו אנו סופגים מהורינו או ממוסדות החינוך אליהם אנו הולכים בעצמנו, גורמים לנו ולילדינו לחשוב שישנם דפוסי אישיות והתנהגות “טובים” ונחשבים, וישנם כאלה שמקוטלגים כ”רעים”. אך מה לעשות שאנו בנויים מניגודים ובכל אחד מאיתנו קיים “טוב” ולצידו גם “רע”? חינוך טוב מסייע לאדם להכיר בכל הצדדים הקיימים בו, לקבל אותם ולהבין כיצד לתעל או איך לעדן את ה”רע” הקיים בתוכו. חינוך רע גורם לאדם להתבייש בצדדים הפחות פוטוגניים שלו ולא נותן לו כלים להביט בעצמו בכנות ולדעת איך לנתב את ה”רע” הקיים בתוכו. מי שזכה לחינוך הומאני, מבין שהקטבים הפנימיים הללו הם עניין שבשגרה. טבעיים. הדבר החשוב ביותר הוא, כיצד למנן ולתעל אותם כך שיקבלו ביטוי בדרך הולמת (עידון וסובלימציה על פי פרויד).

קארל יונג טוען כי בכל אדם קיימים צדדים מגוונים ואף מנוגדים. לדעתו, הדרך להשלמה עוברת תוך הכרה וקבלה של הצדדים השונים והמנוגדים של אישיותנו. לדעתו, אדם שיש לו את היכולת להכיר ולקבל את עצמו, כפי שהוא, על מורכבותו וניגודיו, בחמלה, במודעות, עם יכולת לנתב ולתרגם את כישוריו השונים לביטוי גמיש ויעיל בסביבתו החיצונית, זוכה לבריאות נפשית ואושר פנימי.
ועכשיו, אחרי שלא נותרה לכם ברירה, אלא להשתכנע בכך שאתם מושלמים. ממש כפי שאתם, מבקשת לחדד: זה שאנחנו מושלמים, פלא הבריאה, לא אומר שאין לנו עבודה פנימית לעשות…
להפך. אלינו לשאוף להכיר את כל הצדדים באישיותנו, לאהוב אותם על מנת לרפא ולשדרג אותם כי אנחנו יכולים להיות מושלמים אפילו יותר.

פעמים רבות בשיחות יעוץ לאחר אבחון גרפולוגי מעמיק, אני מסייעת לאנשים להביט בחלקי האישיות השונים ואף המנוגדים הקיימים בתוכם. מציעה להם להתיידד ולגייס אותם למען שיפור בהרגשתם האישית בינם לבין עצמם ובינם לבין הסובבים אותם.
לעיתים, מציאת האיזון בין הקטבים הוא ההכוונה המקצועית האולטימטיבית.
מתוך מודעות אישית, אהבה והערכה עצמית, נוכל לבחור את דרכנו טוב יותר, לאהוב, להעריך ולהוקיר בכנות גם את האחר.

ועכשיו אתם –
תתחילו לתרגל “בוקר מחוייך ואוהב” וספרו לי כיצד הוא שדרג את יומכם. 

צור קשר קבעו פגישת הכרות עוד היום

054-2388506
רויטל קינן, ייעוץ אישי והכוון מקצועי
קיבוץ יגור, 3006500
דוא”ל: revital.keinan5@gmail.com